Jeg lurer på...

...hva det er som lager lyd under gulvet vårt? Hvor blir det av vannet i fossen som faller ned bak barnehagen?

Dette ville vi undersøke nærmere på selveste barnehagedagen. Dagen som i år har slagordet "Jeg lurer på...", og som handler om å synliggjøre hvordan barnehagene jobber med å ta vare på og stimulere barnas nysgjerrighet.

Under barnehagen skjer det noe, det vet vi alle sammen. Men akkurat hva- det vet vi ikke. Hele barnehagen vår har i år fokus på fossen som faller ned bak barnehagen og forsvinner. Hvor blir den av? Hva skjer med vannet? Hvorfor kan det høres en during på gulvet?

En mann ved navn Øyvind vet svaret på alt dette. Og han kom på besøk i dag for å vise oss. Ned en trapp og inn ei dør gikk vi puljevis for å se og høre.

Der nede skjuler det seg nemlig et lite kraftverk!

Noen av delene til kraftverket er faktisk over 100 år gamle. Og det er i gamle dager, utbrøt en av Skauloppeguttene (4 år).

Hjulene gikk fort rundt, det fikk ei av Larveliten- jentene med seg. Hun er ett år, og ettåringene var faktisk dem som ville være nede i kraftverket lengst. Vi fikk høre at hjulene går rundt hele tiden, til og med mens vi sover.

Vi kunne skimte røret som alt vannet fra fossen blir samlet opp i, det er rart at det er plass til alt vannet inni der.