Lek, Friluftsliv og Språk

I barnehagen er vi forpliktet til å gi barna opplevelser knyttet til flere fagområder, jmfr. rammeplan for barnehagen. Det sørger vi for å sikre i de planer vi legger. Vi har likevel ønsket å ha noen satsingsområder som vi har litt ekstra fokus på. Fra oppstart av barnehagen i 2006 og fram til 2017 hadde vi musikk og fysisk aktivitet som satsning. Fra 2017 har vi valgt lek, friluftsliv og språk. I barnehagen har vi ressurspersoner knyttet til hver av disse områdene, og jobber med hele personalgruppa for å styrke kompetansen på disse.

LEK

Vi i Møllefossen barnehage ser på leken som et utgangspunkt for all læring. Sammen kan vi finne veien til nye oppdagelser og læring gjennom leken i hverdagen. Å leke er å utvikle seg, både gjennom konflikter, erfaringer og opplevelser.

Lek er uttrykk for en indre drift, den bare skjer, oppstår, varer og opphører. Å leke er å lære!

Lek er lystbetont, den gir glede og samhold. Den skaper nye arenaer for sosialisering og ny kunnskap.

Terje Melaas sier at barn lærer sosial kompetanse først og fremst når de får anledning til å leke over tid. Målet er å "tune" seg inn på barns opplevelser, og å la barna få mulighet til å oppleve det som er meningsfullt for dem over tid.

Leken står sterkt i Møllefossen Barnehage, den verdsetter som det viktigste som skjer i barnehagen vår.

Det er i leken at relasjonene mellom barna får fullt spillerom. Det er i leken at barna blir kjent med hverandre. Det er her de knytter vennskapsbånd. For små barn er leken selve livet, og leken har en avgjørende innvirkning på absolutt alle sider ved barnas utvikling.

FRILUFTSLIV

Personalet tar utgangspunkt i barnas nysgjerrighet, forutsetninger og interesser når de velger turmål. Graden av medvirkning er tilpasset barnets alder og modenhet.

En naturopplevelse er å ta aktivt del i og forsøke å forstå prosesser i naturen. Når barna tar inn informasjon i naturen er berøring viktig. Førstehåndserfaringer gjennom alle sanser, både lytte, smake og berøre osv. er sentralt for å gjøre tilegne seg dette. Dette fordrer at de voksne setter av tid og bruker tid til å finne ut av naturfenomenene sammen.

Bærkraftig utvikling:

• Sorterer avfall
  • Den eldste gruppa graver ned søppel i forskjellige former om høsten, for så å grave opp på våren og se hva som har skjedd den påfølgende våren. Da tilegner barna seg kunnskap om hva som er nedbrytbart og ikke.
  • Plukker søppel hver vår- "Barnahagerusken"
  • Burotaksjon hver vår/ sommer med eldste gruppa

Ved å stille spørsmål og å undre seg over det som skjer i naturen vi vi få mange gode samtaler.

SPRÅK

Barn trenger å høre og bruke språket aktivt for å ha muligheten til å bli sett, hørt og verdsatt i et samfunn som stiller språklige krav.

For å kunne møte barn på en likeverdig måte, så de ikke mister seg selv og blir ytrestyrte, trenger de voksne konkrete, språklige redskaper. Et godt språkredskap er å ta i bruk enkle og presise ord og formuleringer som artikulerer et personlig ansvar: "Jeg vil- Jeg ønsker".

Vi er bevisst på betydningen av gode hverdagssamtaler. Med hverdagssamtaler menes samtaler som eksisterer uten planlagte intensjoner. Disse språklige møteplassene er viktige arenaer for danning, demokrati- og språklæring.

Vi bruker bøker og eventyr som innfallsvinkel til å stimulere språk.

Barnehagen har sitt eget bibliotek, bøkene er fordelt på avdelingene, men vi har også en fin samling inne på arbeidsrommet vårt.

10 bud for arbeid med språklig bevissthet:

1. Barn trenger å høre språk
  2. Barn trenger å bruke språk
  3. Tren hørselsansen
  4. Lek med rim
  5. Lek med korte og lange ord
  6. Lek med sammensatte ord
  7. Lek med språklyder
  8. La barnet oppleve at du skriver
  9. Ha alltid papir og skrivesaker tilgjengelig
  10. Gi personlig tilbakemelding, og ikke generell ros

(Herdis Palsdottir; Språkglede i barnehagen)