Relasjonsbarnehage

Helt siden 2007 har vi arbeidet med å implementere relasjonsperspektivet i hele barnehagen. I 2013/14 tok vi dette arbeidet et steg videre, med å inngå samarbeid med det som den gang het Relasjonssenteret, ledet av Herdis Palsdottir.

Dette gjorde vi sammen med fem andre, private barnehager i Øvre Eiker; Bingen, Lyngstua, Maurtua, Røkeberg og Saron. Samtlige av de fast ansatte pedagogiske lederne har gjennomgått en opplæringsperiode som førte fram til tittelen Relasjonspedagog, og barnehagen ble gjennom dette sertifisert som Relasjonsbarnehage den gangen.

Kort oppsummert kan vi si at Relasjonsbarnehagene kjennetegnes av følgende punkter:

- De voksne har et ikke-dømmende menneskesyn som er: Alle gjør så godt de kan!

- De voksne er bevisste hvordan de møter barn og hvordan dette møtet påvirker barnets følelser om seg selv.

- De voksne møter barn på en likeverdig måte, og tar det voksne lederansvaret.

- De voksne møter barn med betingelsesløs kjærlighet og undring.

- De voksne stimulerer barnas muntlige språk, og oppmuntrer til leke-lesing og leke-skriving.

- De voksne møter andre voksne på en likeverdig og likestilt måte.

Endring i navn og kriterier:

I 2017 ble relasjonssenteret til EQ- institute. Kravene til å være en EQ- barnehage tilfredsstiller ikke vi. Men vi er inspirert av denne tankegangen, og kommer nok ikke til å endre på det.

Les mer på www.eqi.no