Hilsen fra den andre siden av jorda!

En av våre ansatte er midt inne i sitt livs eventyr! Sammen med 12 andre førskolelærer-studenter har hun 5 ukers praksis i Wuhan i Kina. Her er det første, spennende reisebrevet fra Jorun:

Hei alle store og små i Møllefossen barnehage!

Ja, nå er jeg i Kina, og det er SÅ uvirkelig at jeg får oppleve dette... Føler meg privilegert!!! Vi er en flott gjeng med 13 studenter fra høyskolen i Telemark som skal være her i 5 uker, og vi ser og opplever SÅ mye! Vi bor i en by som heter Wuhan, her bor det 9 millioner mennesker, og byen er enorm... Veldig mye høye blokker på 30 etasjer som folk bor i.

Det er veldig lite turister her, og det gjør at vi skiller oss ut veldig. Folk stirrer veldig på oss, og synes nok at vi er veldig rare i forhold til dem. Og det er vi jo… Vi bor på hotell, og det er deilig da vi har lange og travle dager. Maten er god, men veldig annerledes enn hjemme, og vi spiser med pinner!!! ikke kniv og gaffel. Jeg begynner å bli en reser med pinner... Været er godt og varmt, og vi har t.o.m. sol og blå himmel, enda det ble vi fortalt før vi dro, at vi ikke ville se det pga. forurensinga.

Jeg har praksis sammen med ei til i en barnehage med over 900 barn, og det er enormt store klasser (de kaller gruppene for klasser, de voksne for lærere og barna for studenter) og det forteller ganske mye om hva slags barnehage dette er. I min klasse er det 43 barn på ca 3 1/2 år , med to lærere + en assistent som ordner med maten. De får varm mat til frokost, lunsj og middag. Barna kommer kl. 7.45 og blir henta kl 17. Det er et syn å se når foreldrene stormer inn porten kl 17 for å hente barnet sitt og løper til alle klassene. Siden barna har så lange dager, sover alle i min klasse 3 timer etter lunsj. Og sovesalen er stor, der det er plass til 43 senger!!!

Barna har bare ett rom å være på, og de sitter veldig mye på stolene sine. Alle aktiviteter er voksenstyrt. Barna blir hele tiden fortalt hvordan ting skal være, og så gjør de alt det slik de voksne sier at de skal, enda de bare er 3 1/2 år... Barns medvirkning er nok et ukjent begrep her.

Jeg ser veldig lite frileik her,de har frileik kanskje en halv time på slutten av dagen. Når barna er ute, er det også voksenstyrt, da blir det ofte aerobic med musikk til. Så jeg savner veldig det barna gjør i Norge, hvor de kan få leke sammen med andre barn uten at de voksne blander seg inn. Hvis det begynner å regne, må alle barna gå inn, for ellers kan de bli syke. I Kina har foreldrene bare lov til å få ett barn, så det ene barnet betyr alt for foreldrene, og de er veldig redde for dem.

Jeg hadde med DVD filmen fra Møllefossen barnehage på onsdag, og da så alle så på den... og noe slikt hadde de ikke sett før. De lo godt når filmklippet fra akebakken og badebassenget kom…

På torsdag kom en gutt bort til meg og dro meg i handa, han skulle tydeligvis vise meg noe. Han kunne nemlig vise meg på globusen hvor Norge var, og det var han kjempestolt av! Språket er en utfordring: en gutt kom bort til oss første dagen og sa noe flere ganger, men vi skjønte jo ikke hva han sa. Heldigvis sto læreren i nærheten og oversatte. Han spurte oss om å få lov til å få gå på do.

Det gir mange perspektiver på å få oppleve en så annerledes barnehagekultur, enn den vi har i Norge. Særlig er det stor forskjell på at i Norge får barn være barn, og leke hele dagen, mens her i Kina starter barna med ”skolering” allerede som 3
åringer… og alt er voksenstyrt. Det virker som det er om å gjøre at barna lærer
mest mulig, helt fra de er bitte små. Fritidsaktiviteter tror jeg ikke eksisterer. Barns medvirkning virker også fraværende, noe som barnehage-Norge vektlegger så sterkt!!!

Dere må gjerne følge oss på bloggen vår: http://chinagirlsabf.blogg.no/

Håper dere har det bra i barnehagen alle sammen … Jeg savner
dere!!!

Varme hilsner fra Jorun:-)

PS: i morgen skal jeg levere tegningene til barna her, som
barna på Barkebiller og Skaulopper har tegna!