Flere kinesiske inntrykk

Utenlandspraksisen til Jorun går videre, og nå har vi fått reisebrev nummer to fra fjerne himmelstrøk!

Hei alle sammen.

Nå må jeg prøve å sortere tankene til å få skrevet noe til dere igjen. Her står inntrykkene i kø, og vi opplever sååååå mye forskjellig hver dag… Dette er en fantastisk opplevelse!

Vi studenter er delt opp i 3 grupper, og er i forskjellige barnehager. Så i dag begynte vi i en ny barnehage, og den er veldig forskjellig fra den forrige vi var i. Det har vært en fantastisk dag, hvor vi har fått tid til å bli kjent med lærerne våre. Først var det en høytidelig velkomst-seremoni, hvor vi fikk møte de lærerne vi skal følge i praksisen vår og ble vist rundt i barnehagen. Her er det ”bare” 700 barn. Vi ble invitert på lunsj med rektor og lærerne på en flott restaurant, og spiste nydelig mat. Det er kanskje like greit å ikke vite hva vi spiser, for det tror jeg er mye rart, men godt var det, og mye sterk mat.

Etter at vi hadde spist, var de veldig opptatt av at vi måtte få hvile, så da leier de altså hotellrom til oss, hvor vi kan få slappe av i pausene. Slå den a… Og pausa er på tre timer. Det hadde vært noe det Jostein!!! Ha ha. Vi må ta taxi en halv time for å komme til barnehagen, så da kan vi ikke dra tilbake til hotellet vårt i pausa. Etter pausa trodde vi at vi skulle få hilse på barna, men neida, da skulle vi på tur med lærerne våre. Og vi ble tatt med til en nydelig park med flotte kinesiske hus, og der fikk vi oppleve en typisk kinesisk konsert. Veldig morsomt. Og etter det var vi på båttur på East Lake, en stor innsjø i Wuhan, før de kjørte oss tilbake til hotellet. Så det ble en god start på praksisperioden.

Ettbarnspolitikken i Kina er veldig spesiell. Foreldre får ikke lov til å få mer enn ett barn, og det barnet betyr alt for dem. Og barnet har veldig unge besteforeldre som blir pensjonister når de er 55, kvinner når de er 45, så da har barnet altså 4 besteforeldre som er unge og spreke og har god tid til det eneste barnebarnet sitt. Barnehagene må passe veldig godt på at barna ikke slår seg når de er ute (derfor er mye av uteområdet er polstret) og hvis det begynner å regne, må alle gå inn. De må ikke bli våte, for da kan de bli syke… Regntøy har de ikke i barnehagen.

Jeg viste DVD filmen fra Møllefossen i den forrige barnehagen vi var i, og de satt med store øyne og helt musestille og fulgte med på filmen. Morsomt. På det første bildet kan dere se at jeg overrekker rektor en kopi av dvd-filmen, slik at de andre klassene i barnehagen kan få se filmen også. Det satte de stor pris på. Bilde 2 viser hele klassen i ett lekeapparat… her ble det trangt, men barna koste seg.

Som dere skjønner, så har vi det veldig bra og blir tatt godt vare på! Ha det riktig bra alle sammen.

Stor kinaklem fra Jorun