Møllefossens menn på plakaten i Østfold

Tirsdag 23.04 hadde Møllefossen en utsendig på en fylkessamling for Østfolds barnehagestyrere. Vårt oppdrag var å legge fram litt om hvordan det er å jobbe som mann i barnehage - og det var ikke vanskelig, med en helt ekte barnehage å hente inspirasjon fra.

Hovedmålet med foredraget var å presisere at det å være mann i barnehage først og fremst handler om være en god, autentisk voksen som kan være med på å fylle ut et mangfold. Vi ansetter ikke menn i kraft av at de er menn, men i kraft av de egenskapene og holdningene en har som menneske og fagperson. Faktorer som genuin interesse for yrket, omsorg, livsglede og relasjonskompetanse er avgjørende - og dette ble grundig dokumentert både gjennom tekst, film og bilder hentet ut fra barnehagehverdagen vår.

Innlegget vårt vekket engasjement og spennende refleksjon i salen - og bidro til å nyansere det stereotype og til dels stigmatiserende synet som lett kan feste seg til det å være mann i barnehagen

I en egen artikkelversjon, som kun vises på foreldresiden, ligger det også ved link til den lille filmsnutten som avsluttet foredraget.