Satsing på relasjoner - et steg videre.

Rundt 150 foreldre og ansatte i seks av Øvre Eikers barnehager deltok mandag 02.09 på Herdis Palsdottir og Dora Thorhallsdottirs relevante og innholdsrike kurs; "Relasjoner med barn".

Kurset er en del av disse barnehagenes målrettede satsing på å bli sertifisert som Relasjonsbarnehager, med ønsket om å fundere en felles forståelse hos både personal og foreldre når det gjelder relasjoner med barn. I dette inngår tett samarbeid med Relasjonssenteret, som har høy kompetanse og lang erfaring på området.

Herdis og Dora er mor og datter - og dynamitt sammen på foredragsscenen. Med sin helt spesielle miks av alvor og humor ga de den lydhøre forsamlingen en enestående innføring i relasjonenes betydning i barns liv. Det handler om å møte barn på en likeverdig, men ikke likestilt måte. Det handler om å ta ansvar for relasjonen, og om å bruke et personlig språk i møte med barna. Om å anerkjenne og gi rom for alle slags følelser, og også være tydelig i forhold til egne grenser.

Stemningen i kultursalen på Hokksund ungdomsskole var det ingenting å si på, og vi er ganske sikre på at mange tok med seg foredragsholdernes konkrete tips om hvordan det går an å snu negativ samhandlingsmønster til noe positivt. Vi gleder oss til å følge dette sporet framover - først og fremst for å ta barnas rett til en trygg og god oppvekst på alvor!

Av Jostein Østmoen