Helt magISk

Selvom snøen fortsatt glimrer med sitt fravær, finnes det nok av vinteroppdagelser rundt oss . For eksempel når vannet i dammen fryser og blir til speilblank og spennende is.

3-åringene på Tusenbein oppdaget i alle fall litt av det en frossen isflate kan by på av utfordringer og sanseopplevelser da de i forrige uke inntok den nesten bunnfrosne, grunne dammen vår.

En ting var de motoriske morsomhetene med å balansere og koordinere bena over den glatte flata. En annen ting var spenningen i å legge seg helt nedtil, og studere det som finnes under isen! Alt som skulle til for å tilføre litt ekstra spenning var lommelykt-lyset fra en smartphone. Farger og formasjoner trådte frem, og åpenbarte en magisk miniatyrverden i lyskjeglen.

Vi kan bare forestille oss opplevelsene til barna, som i åndeløs stillhet kravlet over isen, fengslet av alt det de så. Noen på jakt etter fisken som pleide å vake i dammen når vannet ikke var frosset - noen på jakt etter nye farger og spennende lys, mens andre undret seg over bøkebladene, frosset fast og skrudd inn i isen i en siste dans.

Det er vel lite som tar sanseinntrykk sterkere inn enn vidåpne og nysgjerrige barneøyne. Felles opplevelser og nye, individuelle erfaringer gjorde i alle fall at stunden på isen ble magisk.