Nye venner gjennom viltkameraet

Da Samarbeidsutvalget ønsket å overraske barnehagen med noe spesielt denne vinteren, valgte de viltkamera. Det er vi glade for!!

Nå kan vi følge med på hva som rører seg i skogen både dag og natt, for kameraet er stilt inn slik at det reagerer på bevegelse etter kl. 1500. I samme sekund som bildet knipses, tikker det inn bilde på barnehagens mailkonto. Bildet spiller vi av på dataskjerm eller filmlerretet - og på den måten kommer dyrene i skogen nesten helt inn til oss i barnehagen.

De spennende, rykende ferske bildene blir gjenstand for inngående studier og dype, innholdsrike samtaler om hvordan dyra i skogen må streve seg gjennom vinteren på jakt etter mat. De vekker omsorg hos barna, og nysgjerrighet over hva slags mat de forskjellige dyrene spiser.

Etter at vi satt det opp har linsa fanget inn flere rådyr - og i det siste er det spesielt en ung rådyrbukk som stadig er innom. Vi har funnet ut at han liker epler og mais, og på dagtid går det stadig ekspedisjoner med barn og voksne oppover bakken og inn i skogen for å legge ut noen godbiter. At bukken har vært der siden sist, skjønner vi både av spor og bæsj i nærheten, og når bildene tikker inn utpå ettermiddagen ser vi at han setter pris på det han får.

Alt dette gir ny og spennende læring både for store og små, og skaper engasjement og magi i barnehagehverdagen. Så det er absolutt på sin plass å rette en stor takk til foreldrene, som sponset oss med det flotte viltkameraet.