- Dette er den beste dagen i mitt liv!

Uttalelsen kommer fra en storfornøyd 5-åring, som deltar på den store avslutningsfesten for barna som snart skal begynne på skolen.

Om den frydefulle uttalelsen handler om at han er så lykkelig for at han snart er ferdig med barnehagen, eller om det rett og slett er jubel over det fristende tacobordet, vites ikke. Men det er i alle fall topp stemning fra start til slutt når de såkalte "skolebarna" har sin spesielle festkveld.

Overrekkelse av permer fylt til bristepunktet av fotominner fra en lang barnehagetid. Avgangsdiplomer til alle. Skattejakt på barnehagens uteområde. Og sist, men definitivt ikke minst: barnas inntog og overtakelse av personalrommet - en tradisjon som har vært fast innslag så lenge vi har hatt denne festmarkeringen. De ansatte som er sammen med barna denne kvelden får klar beskjed;- Det er faktisk ikke lov å se i vinduet for det er vi som har pause nå!!

Rett på den andre siden av sommerferien venter en stor og viktig omveltning i disse barnas liv. Overgangen til skolen. Kanskje den aller første opplevelsen av alvoret i det å bli eldre, få større ansvar og møte krav og forventninger. Men enn så lenge er det fortsatt barnehaghverdagen som er nærmest - og akkurat nå er det den uslåelige følelsen av å få jage de voksne ut fra personalrommet som teller aller mest!