Med matematiske briller

En av de pedagogiske lederne gjorde spennende, faglige oppdagelser når hun satte matematiske øyne på bildene fra en dag i barnehagen.

Slik beskriver hun oppdagelsene:

- Jeg ser bilder av en formingsaktivitet hvor barna er i gang med en prosess der de maler to ulike deler som skal bli til et menneske. De to formene som dekoreres og settes sammen er tredimensjonale og har god, håndterbar størrelse - en kjegle og en kule.

- Noen andre bilder viser stemninger ved lunsjbordet: Det brukes sirkelformede asjetter og kopper, salamipølsen er sirkelformet. Barna gjør seg erfaringer med rommelighet og øye-hånd koordinasjon når de sender til en god nabo, eller når de undersøker hvor koppen kan settes uten at den faller ned fra kanten.

- På flere bilder foregår det dans inne på det lite rom. Størrelsen på rommet og plasseringer er viktig når barn og voksne danser rundt og måler og vurderer avstand til hverandre så det ikke ender med kræsj, samtidig som de er i bevegelse.

- Også i dag har det vært lekt med dukker. På bildene ser jeg at barna stabler og samler dukker i en mengde oppi et teppe. De teller dukkene og plasserer de utover gulvet, før de en for en putter dem opp i teppet igjen slik at babyene kan få sove.

- Bildene viser også lek med brio-togene. Før dagens tog er klart til å kjøre, setter barnet opp en og en togvogn ved siden av hverandre, sortert etter farge og lik form. Etterpå, når vognene blir satt sammen, ser jeg at det er et symmetrisk og velordnet tog som tøffer avgårde over skinnene.

Takk for en fantastisk hverdag fylt med barnelatter, barnegråt, mestring og masse matematikk!!