Tut og dur - ut på tur!

En liten artikkel om betydningen av turer i nærmiljøet, og delingen av "det felles tredje", med utgangspunkt i Barkebillenes opplevelser denne høsten.

Fagområdet "Nærmiljø og samfunn" i Rammeplanen legger opp til at barn skal medvirke i å utforske og oppdage nærmiljøet sitt, noe som blant annet realiseres gjennom å gi barna anledning til meningsfylte møter med personer og arbeidsplasser og institusjoner i barnehagens nærmiljø (KD 2011; Rammeplan for barnehagens innholder og oppgaver, s 47-48).

Det betyr at vi nødvendigvis må å løfte nesa vår litt fra områdene rett utenfor inngangsdøra, og en gang imellom ta en luftetur som krever litt planlegging. Med tog, buss eller biler kan vi rulle ut i den store verden og være med på spennende møter med institusjoner i nærmiljøet - møter som inneholder både opplevelser og læringserfaringer.

I løpet av september har de eldste barna hos oss virkelig fått luftet seg, sett nye steder og gjort nye ting. På brannstasjonen for eksempel, var det mulighet for å utforske ekte brannbiler, lære litt om brannslukking, teste trykket i brannslangen og bli løftet høyt opp over takene i en langhalset lift. På minibanen på Burud tøffet gjengen rundt i biler i passe størrelse, i et tilrettelagt trafikkmiljø med både trafikklys og fotgjengeroverganger.

På denne måten styrker vi kunnskapen om og tilknytningen til lokalsamfunnet, samtidig som gode fellesopplevelser er med på å bygge opp samhold og vennskap. Her får vi noen felles referanser å tenke på og snakke om. Dermed er dette et godt eksempel på det felles tredje, noe som kan fange barn og voksnes oppmerksomhet, og legge til rette for deling og felles meningsskaping i en likeverdig relasjon. (Østrem 2007; Hva betyr "det tredje" for barnet som subjekt.)

Elise på brannstasjonen