November - bare trist og grå??

Alf Prøysens lille novemberkommentar i visa "Året rundt" peker på et godt poeng!

"November er så trist og grå - men nyttig likvel. For da må barna tenke på å lage moro selv..."

Nå er det vel ikke akkurat bare i november barna i Møllefossen "lager moro selv". De er faktisk veldig gode på akkurat det; å lage moro! Og selv om trærne står nakne og sorte, og tåka sniker seg langs åskammer og åkerkanter, mangler det ikke på energi, undring og jublende glede over små og store oppdagelser i naturen.

Som for eksempel på turen for litt siden, da både larver og tusenbein stabbet ivei mot Trollskogen. Sølevandringen på bildet - tøffere enn toget gjennom tung, nyharvet klaskejord - var bare en av de mange opplevelsene barna hadde muligheten til å erfare denne dagen. Stien var dekket av våte, store lønneblader, perfekte å vasse i. Den fuktige barken på trærne kjentes mørk og annerledes ut enn ellers. Mellom høye granlegger i skogen sildret bekken, større enn på lenge, og inviterte til nærstudier med pinner og stein. Og de to hestene på høstbeite dampet og prustet i all sin velde - og ble det perfekte stoppestedet på vei hjemover.

"Naturen gir rom for et mangfold av opplevlser og aktiteter til alle årstider og i all slags vær" (KD 2011; Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver" s 44.)

Så, om november er aldri så grå - måneden er nyttig likvel!