Fanget i fortellingen

Det skjer noe spesielt i barneansiktene når de blir oppslukt av innholdet i en fortelling, og forsvinner et øyeblikk fra hverdag og virkelighet.

Sånne øyeblikk så vi flere av da Øvre Eikers egen bokbamse Rannveig Nymoen besøkte oss på Bok-kafè denne uken. Hun er en dyktig formidler av barnelitteratur, og historien om Nora som synes det er skummelt og vanskelig å gå på do, fascinerte og fenget veldig mange av barna. Det så vi i øynene deres.

I Utdanningsdirektoratets veileder om språk i barnehagen pekes det på at den voksne som leser med og for barn bør gjøre det "på en engasjert måte, og benytte stemme, mimikk og blikk for å få kontakt med dem". (Udir 2013: Språk i barnehagen. Mer enn bare prat, s 24-25). Her er Rannveig et veldig godt eksempel, og takket være den innlevelsen hun la for dagen, ble noe av det Inger Hagerup skriver om i diktet "Boken", levende i Møllefossen på en ganske ordinær onsdag:

«Så merkelig det er å leve
på denne merkelige jord
der lukt og smak og sorg og glede
blir levende av noen ord.

Der kan du være midt i verden
selv om du sitter i en krok
alene i din egen stue
og bare leser i en bok.»

Eller alternativt, for vår del: "Der kan du være midt i verden, selvom du sitter i en krok, blant mange konsentrerte barn, og bare lytter til en bok..."

Tusen takk for besøket, bokbamse Rannveig!