Diddle`r og Røvere med sterke følelser

De snart skoleklare barna samles jevnlig i henholdsvis Diddle- og Røvergruppa, for å møtes rundt læring på en litt annen måte enn den vanlige barnehagehverdagen. Idag var temaet empati; det å bli kjent med egne og andres følelser.

Med grunnfølelsene GLAD, SINT OG TRIST som utgangspunkt, snakket vi sammen ut i fra bilder og egne erfaringer. Og det var veldig kjekt å ha speilet like i nærheten, så det gikk an å ta en ordentlig titt på hvordan vi ser ut i ansiktene når vi er glade, sinte eller triste.'

Her er et lite utvalg av dagens kloke tanker, som dukket opp i løpet av læringsøkta:

- Jeg blir glad når jeg mister tenna mine! Og jeg er glad i lillesøstra mi (Synne, 5 år)

- Når jeg har bursdag, og noen har kjøpt noe jeg ønsker meg, da, blir jeg glad. Sånn som da bestemor kjøpte en stor glittereske til meg. Men da ble ikke mamma glad, da.. (Emma, 5 år)

- Det er fint å få noe jeg har ønska meg veldig lenge. Noe som alle andre har, og som jeg også vil ha. (Marie, 5 år)

- Det er trist at alle oldefarene og oldemorene mine er døde. (Anne Lene,5 år)

- Det går an å gråte både inni seg og utenpå seg. (Natalie, 5 år)

- Når jeg blir sint, da får jeg en vond følelse i magen. Da vil jeg ikke prate eller noe, og jeg vil ikke leke med noen. (Natalie, 5 år)

- Det er musklene som strammer seg, liksom. (Synne, 5 år)