Skolestart rett rundt hjørnet!

Med tre måneder igjen til august og skolestart, er både barn og voksen spente på hva som venter dem.

I Møllefossen sine samarbeidsrutiner står det om overgangen mellom barnehage og skole. Her står det at vi skal besøke 1. klasse og få kjennskap til skolehverdagen. Dette gjorde vi i slutten av april, og det var en dag hvor barna fikk kjennskap til hverdagen for en 1.klassing.

Vi var fryktelig spente den dagen vi skulle på skolebesøk. Tidligere hadde vi besøkt SFO, men denne gangen kom vi til noe nytt, vi skulle møte en lærer og se hvordan hverdagen ble om noen få måneder.

På vei gjennom skolegården til 1.klasse-rommet, kikket alle barna rundt seg. Den store skolen, de store barna og hele denne nye plassen som om ikke lenge kommer til å bli like kjent for dem, som barnehagen er i dag.

Vel fremme møtte vi kanskje like spente 1.klassinger som har delt mange hverdager med årets skolekull, når de selv gikk i Møllefossen barnehage. Noen av våre barn ville helst betrakte skoleplassen trygt inntil en voksen, mens andre forsvant avgårde med kjente skoleelever og utforsket plassen.

Når det var på tide å gå inn i klasserommet ble gruppen delt i tre. En ansatt fra barnehagen ble med hver gruppe inn i klassene, for å sikre for at tryggheten for barna var ivaretatt. De startet med å stå og hilse på læreren, og sette seg ved en plass. Etterpå fortalte barna hva de het og vi fikk se hvordan de brukte smartboardet til å lære matematikk. Her fikk de barna som ville fra barnehagen komme frem og tegne en strek fra antall figurer i boblene, til riktig tall.

Etterpå delte de inn i grupper og spilte et spill. Så spiste vi mat ved pultene, mens vi fikk se på skolekorpset, hvor dagens bokstav var I. Besøket ble avsluttet med et friminutt sammen ute.

Det var blandede følelser hos barna og 1.klassingene når vi skulle dra etter besøket vårt. Mens noen helst ville vært igjen, var det elever som helst ville være med oss tilbake til barnehagen igjen.

På vei tilbake til barnehagen kjente vi på spenningen og gleden til barna, gleden over å se de gamle kjente igjen, og over at vi skal være litt til i barnehagen. Og spenningen over at snart er det vår tur, vår tur til å være en del av et klasserom og en helt ny læringshverdag.

Enn så lenge vil vi være sammen og leke inn læringen frem til skoleklokken ringer inn, og våre skolebarn er blitt til 1.klassinger.