En vannvittig opplevelse!

Hvorfor er det så mye vann i fossen? Hvor blir det av? Dette måtte vi finne ut av

Fossen bak barnehagen er et samtaleemne titt og ofte. Den forandrer seg så veldig; Noen ganger er det kjempemasse vann, så mye at det spruter når vi står på brua. Andre ganger er det bare bittelitt vann som renner, og om vinteren er det is som henger nedover skråningen. Hvorfor?

Den siste uka har vi ikke bare sett fossen, gjennom vinduet på avdeling Barkebiller, eller fra uteplassen. Vi kunne høre den kjempegodt også. Det var ekstra spennende å stå på brua, mens vannet sprutet i fjeset. Det hadde regnet masse i flere dager, skikkelig masse! Og når det regner pleier fossen å bli større. Om vi tok et besøk inn på avdeling Larveliten kjente vi til og med at det duret i gulvet.

Vi kontaktet en av vaktmesterne på Fredfoss som heter Øyvind. Han kunne fortelle oss at det er et kraftverk under barnehagen (!) Barkebillene fikk lov til å være med ned å se på. Og der bråket det fælt!

Når fossen er så stor blir det laget massevis av strøm, sa Øyvind. Strømmen gjør sånn at vi får det lyst og varmt inne for eksempel.

Dette nye, spennende vil vi jobbe videre med som et prosjekt på avdeling Barkebiller.