"Vestfos bruget"

Barkebiller har besøkt "Vestfos Bruget". Der er det en miniatyrutstilling av Vestfossen sentrum fra gamle dager. Vi hadde avtalt å møte en mann der, som har laget mesteparten av det som er utstilt. Ved første øyekast var det kun togene som fanget barnas oppmerksomhet, men etterhvert oppdaget de stadig nye detaljer på den store miniatyr modellen.

Vi fikk både se og høre mye om Vestfossen i gamle dager. Detaljrikdommen var stor og han som viste oss rundt fortalte entusiastisk om hvordan han hadde laget tingene. Barna fulgte godt med.

Det var mange tog som kjørte og tutet, noen av dem kjente vi igjen fra barne-tv og noen gamle tog hadde damp.

Menneskene som var der gjorde mye rart: De gikk på do uten å lukke døra, badet uten badebukse og tisset ute i skogen.

Vi så en bil som hadde krasjet, en tanks og mennesker som jobbet med jorda.

Den gamle trikken som gikk i Vestfossen i gamle dager, hadde guiden vår laget en tro kopi av. Denne kunne vi også både se på og gå inn i, for den stod utenfor.

Disse inntrykkene er viktig for å bli kjent med historien og nærmiljøet.